راه های درمانی موکوسل دهانی

موکوسل در اغلب موارد ممکن است با درمان های خانگی غیر تهاجمی و آسان درمان شود. در واقع، مداخلات اولیه درست در شروع بیماری می تواند به بهبود سریع تر کیست های دهانی کمک کند. در ادامه این نوشته از سایت دکتر پیام توکلی دندانپزشک متخصص اصفهان راه های درمانی موکوسل دهانی را بررسی می کنیم.

دهانشویه با آب نمک

یکی از کارهایی که می تواند نتایج مثبتی برای درمان کیست های دهانی کوچک داشته باشد، شستشوی دهان با محلول نمکی است. این تکنیک ساده در صورتی که به طور منظم انجام شود، می تواند به تخلیه مایع درون کیست کمک کند.

همچنین دهانشویه با آب نمک در کوچک شدن کیست، کاهش خطر عفونت و رفع انسداد غدد بزاقی مسدود شده تاثیر زیادی دارد.

درمان دارویی

معمولاً در صورت عود مجدد یا بزرگ شدن غیرطبیعی کیست، درمان های پزشکی مورد نیاز است. برخی از روشهای جراحی می توانند به حذف دائمی کیست کمک کنند. عمل جراحی تنها راه برای به حداقل رساندن خطر عود کیست های مخاطی است. پزشک قبل از توصیه مناسب ترین استراتژی درمانی برای شما، همه عوامل مربوطه را در نظر خواهد گرفت.

درمان های جراحی موکوسل

استفاده از لیزر درمانی یکی از ساده ترین روش های برداشتن موکوسل و غدد بزاقی مجاوراست.
گاهی پزشک برای از بین بردن التهاب و تسریع روند بهبودی، در محل ضایعه کورتیکواستروئید تزریق می کند.
برداشتن کیست به همراه برخی غدد بزاقی یکی دیگر از روش های درمان موکوسل است.سپس محل برش با بخیه به هم دوخته می شود.
پزشک در برخی موارد ممکن است سرما درمانی را توصیه کند. این روش اساساً شامل انجماد بافت دهانی آسیب دیده برای برطرف شدن کیست است.
مارسوپالیزاسیون یکی دیگر از تکنیک هایی است که در درمان موکوسل استفاده می شود. این روش برای برطرف کردن موکوسل هایی که در اثر انسداد غدد بزاقی ایجادشده اند، کاربرد بیشتری دارد.

نحوه تشخیص علت موکوس توسط پزشک

• تشخیص موکوسل برای یک پزشک با تجربه بسیار آسان است. معمولاً پزشک با یک معاینه فیزیکی مختصر می تواند موکوسل را تشخیص دهد.
  • پزشک برای شناسایی علت ایجاد کیست، سابقه پزشکی شما را در نظر گرفته و در مورد عادات دهانی احتمالی، سوالاتی را از شما می پرسد.
  • پزشک ممکن است به منظور تأیید تشخیص و رد احتمال خطرات جدی مانند سرطان دهان، بیوپسی ضایعه را تجویز کند. بیوپسی شامل برداشتن یک نمونه کوچک پوست از محل آسیب دیده است. این نمونه برای شناسایی سلول های سرطانی با دقت زیر میکروسکوپ مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

بیوپسی برای تشخیص موکوسل دهانی

• عرض کیست بیش از ۲ سانتی متر است.
  • دیواره فیبری ضایعه به طور غیر معمول ضخیم باشد.
  • کیست بیش از ۲ هفته در دهان باقی مانده و از بین نمی رود.
  • شما با هیچ نوع صدمه ای روبرو نشده اید که بتواند باعث ایجاد کیست دهانی شود.
  • کیست شبیه تومور سرطانی یا توده چربی است که در اصطلاح پزشکی لیپوم نامیده می شود.
  • موکوسل ممکن است گاهی با زخم های پوستی اشتباه گرفته شود. اما به خاطر داشته باشید که موکوسل ها به صورت تاول های برجسته ظاهر
  • می شوند، در حالی که زخم های پوستی کاملا شبیه زخم هستند.

راه های درمانی موکوسل دهانی

روش های خود مراقبتی

هر چند وقت یکبار وضعیت کیست خود را ارزیابی کنید. مراقب باشید که کیست آلوده و یا دچار عفونت نشود. اگر متوجه چرک و افزایش التهاب در محل آسیب دیده شدید، این احتمال وجود دارد که کیست دچار عفونت شده و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

برای درمان موکوسل پیش از هر چیز باید عادت جویدن لب یا گونه خود را کنار بگذارید. یک راه ساده برای پیشگیری از گاز گرفتن محل آسیب دیده، جویدن آدامس بدون قند است. این کار زبان شما را مشغول نگه داشته و ذهن شما را از زبان زدن دائم به کیست منحرف می کند. با این حال، بسته به اندازه و محل موکوسل، جویدن مداوم می تواند باعث ضربه یا اصطکاک بیشتری در محل ضایعه شود.

کیست دهان در اغلب موارد به خودی خود و بدون نیاز به درمان برطرف می شود. با این حال، موکوسل معمولا پس از مدت کوتاهی دوباره عود می کند. دوره بهبودی معمولاً به عمق ضایعه بستگی دارد. یک کیست سطحی و کم عمق به احتمال زیاد پاره شده و مایع غلیظ و زرد موجود در آن خارج می شود. با این حال، حتی پس از بهبود کامل زخم، نمی توانید احتمال عود موکوسل را به طور کامل رد کنید. اگر آسیب عمیقاً ریشه دار باشد، طبیعتاً بهبود کیست مدت بیشتری طول خواهد کشید.

برای موکوسل چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تحت هیچ شرایطی نباید کیست دهان را به تنهایی پاره کنید. پارگی کیست نه تنها خطر عفونت را افزایش می دهد بلکه می تواند باعث ایجاد اسکار دائمی در بافت آسیب دیده شود.

همچنین در موارد زیر مراجعه به دندانپزشک ضروری است:

• اندازه ضایعه به تدریج افزایش می یابد.
  • کیست شما با وجود مراقبت مناسب بهبود نمی یابد.
  • کیست بسیار بزرگ شده و باعث اختلال در جویدن، بلع و گفتار شما می شود.

انواع عفونت های پریودنتال

علل و تشخیص موکوسل دهانی

مزایا و معایب پرکردن دندان با نقره (آمالگام)