علل و علائم درد دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی، یکی از چالش های بعد از گذاشتن دندان های مصنوعی است.  ادامه مقاله را تا انتها بخوانید. پروتزها یا دندان های مصنوعی، وسایل متحرکی هستند که پس از از دست دادن دندان به کمک شما می آیند. از دست دادن دندان یکی از مشکلاتی است که با بیماری های پریودنتال همراه است. بیماری های پریودنتال یکی از دلایل بسیار شایع از دست دادن دندان هستند. افزایش سن اغلب با از دست دادن دندان همراه است زیرا یک عامل خطر برای بیماری های پریودنتال است.

دندان مصنوعی مناسب به بهبود توانایی های گفتار و خوردن کمک می کند. حتی از افتادگی صورت شما در طول زمان جلوگیری می کند. همه این عوامل تاثیر زیادی بر اعتماد به نفس شما دارند. با این حال، پروتزهای مصنوعی همچنین می توانند درد قابل توجهی را در لثه های شما ایجاد کنند. حتی در چند هفته اول قرار دادن شما را ناراحت کنند. اگر در حال حاضر از دندان مصنوعی به دلیل تغییرات ساختاری در لثه و استخوان‌های خود استفاده می‌کنید یا اگر دندان مصنوعی به درستی جا نمی‌شود، ممکن است با مشکلات و درد دندان مصنوعی نیز موجهه شوید.

علل درد دندان مصنوعی

درد دندان مصنوعی ممکن است نتیجه عوامل مختلفی باشد، از جمله:

• پروتزهای کثیف مملو از میکروب هایی مانند باکتری و قارچ
  • دندان مصنوعی نامناسب می تواند به بافت های زیرین لثه آسیب برساند و باعث درد در لثه شود.
  • ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی، دیابت، نفریت و کمبود ویتامین C نیز می تواند باعث ایجاد درد در دهان هنگام استفاده از دندان مصنوعی شود.
  • استوماتیت دندان مصنوعی یک واکنش دندان مصنوعی است که به دلیل استفاده 24 ساعته از دندان مصنوعی و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • ایجاد می شود و باعث قرمزی لثه به دلیل عدم استراحت بافت و رشد قارچ می شود.
درد دندان مصنوعی
لکه های دردناک ناشی از خارهای استخوانی

این لکه ها پس از کشیدن دندان یا برآمدگی های استخوانی تیز می توانند باعث درد دندان مصنوعی شوند. این موارد بیشتر در بیمارانی دیده می شود که چندین دندان خودشان را کشیده اند و پروتز کامل دریافت می کنند. بنابراین، اغلب اوقات، کشیدن کامل دندان ممکن است به روشی به نام آلوئوپلاستی (روشی برای صاف کردن هرگونه برآمدگی یا لبه‌های تیز استخوان فک) نیاز داشته باشد که همراه با کشیدن دندان قبل از قرار دادن دندان مصنوعی انجام می‌شود.

ساییدگی و پارگی مکانیکی

مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد که عوامل متعددی با درد مخاطی در بیماران دارای پروتزهای متحرک دندانی جزئی مرتبط است. قرار دادن دندان مصنوعی یکی از عواملی بود که در 42.8 درصد از افراد به تسکین درد کمک کرد.

علائم مشکلات دندان مصنوعی

هنگام استفاده از دندان مصنوعی برای اولین بار، ممکن است علائم خاصی بروز کند، از جمله:

• تورم در لثه
  • خشکی دهان
  • مشکل در جویدن
  • اختلال در بیان گفتار
  • مشکل احتمالی در بلع
  • تکه های سفید مخمر در دهان
  • زخم های قرمز روی لثه زیر دندان مصنوعی
  • جدا شدن دندان مصنوعی هنگام نوشیدن با نی
  • به نظر می رسد لثه ها روی دندان مصنوعی رشد می کنند.

انواع پروتز های دندانی

انواع روش های جراحی دندان