پیشگیری و درمان آبسه دندان

راه های پیشگیری از آبسه دندان چیست؟

از آنجایی که آبسه به دلیل وجود فضای باکتریایی در دهان ایجاد می شود. در یکی از معمولا ترین روش های پیشگیری از آبسه های دندانی، رعایت بهداشت دهان و دندان است. از آنجایی که معمولا آبسه های پریودنتال به دلیل ماندن غذا در میان دندان ها و در نتیجه آن عفونت لثه بین دندانی ایجاد می شود. با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از به وجود آمدن این نوع از آبسه ها جلوگیری نمود.

اما اگر این نوع از آبسه ها ایجاد شد. باید به سرعت درمان شود و با رعایت بهداشت از احتمال ایجاد مجدد آن جلوگیری نمود. همچنین آبسه های پری آپیکال معمولا به دلیل پوسیدگی های عمیق دندانی و عدم رسیدگی به آنها ایجاد می شود. بنابراین اگر دندان پوسیده به موقع درمان نشود، احتمال ایجاد آبسه پری آپیکال وجود دارد.

از روش های پیشگیری آبسه های دندانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده منظم و مرتب از مسواک، دهانشویه و نخ دندان
انجام چکاپ های شش ماهه دندان پزشکی و درمان به موقع دندان های پوسیده
درمان دندان های لق و یا ترک خورده بلافاصله پس از متوجه شدن
کنترل مصرف قند و شیرینی جات به منظور کنترل سلامت دندان ها
عدم مصرف نوشابه به دلیل اینکه مواد قندی آن در بلند مدت موجب سوراخ شدن دندان ها و ایجاد تخلخل در دندان می شود.

درمان آبسه دندان

اگر عفونت خیلی حاد نباشد با مصرف آنتی بیوتیک می توان میزان عفونت را کم نمود. و دندان نیاز به عصب کشی هم دارد. اگر دندان به طور کامل عفونی شده باشد، و شرایط به گونه ای باشدکه دندان قابل نگهداری نباشد دندانپزشک ناچار به کشیدن دندان عفونی می شود. همچنین در شرایط حاد باید عفونت درناژ شود.

سوالات متداول آبسه دندان

1-آیا آبسه دندان خود به خود درمان می شود؟

اگر مشکوک به بروز آبسه دندانی هستید حتما به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا آبسه دندان خود به خود درمان نمی شود. همچنین با مراجعه دیر هنگام ممکن است دندان خود را از دست بدهید. همچنین با انتشار عفونت دندان در سرتاسر سر گردن مواجه شوید.

2-آیا بروز آبسه دندان یک وضعیت اورژانس است؟

آبسه دندان یک وضعیت شدید و بالقوه تهدیدکننده زندگی است که در آن یک کیسه چرک در دندان منجر به عفونت می شود. … این شرایط اورژانسی است زیرا عفونت می تواند به فک ، بافت اطراف و سایر نواحی بدن سرایت کند.

3-تا چه مدت می توان آبسه دندان را بدون درمان جدی نگهداشت؟

آنتی بیوتیک ها به طور معمول در کنترل آبسه دندان مؤثر هستند. در طی دو روز بسیاری از علائم کاهش می یابد و آبسه به طور معمول بعد از پنج روز درمان با آنتی بیوتیک بهبود می یابد. اگر عفونت بسیار وسیع باشد ممکن است علاوه بر آنتی بیوتیک تراپی تخلیه و درناژ آبسه دندان توسط دندانپزشک متخصص امری ضروری باشد

4-چرا نمی توان دندانی که آبسه کرده است را کشید؟

آبسه دندان محدود به همان دندان نمی شود. این تورم و الودگی می تواند به سایر نقاط انتقال یابد. بنابراین بهترین راه برای از بین بردن عفونت دندان عصب کشی است در صورتی که دندان قابل نگهداری نیست ابتدا باید بیمار دارو دریافت کند تا میزان عفونت کنترل شود و سپس دندان کشیده شود.

درمان دندان قروچ

انواع پر کردن همرنگ دندان

پیوند استخوان به منظور جلوگیری از تحلیل لثه

دلایل ایجاد آبسه دندان چیست؟

علائم وجود آبسه دندان چیست؟